Die Sandalenbinderin (M+)

Rudolph (Ridolfo) Schadow

Woman Tying Her Sandal, 1817

Marmor (weiß), 119,8 x 51,5 x 65,6 cm
1817 durch Kronprinz Ludwig vom Künstler erworben
Inv. Nr. WAF B 24

Details   

Woman Tying Her Sandal

"Woman Tying Her Sandal", an almost life-size sculpture, is a replica commissioned in 1817 by Crown Prince Ludwig after Schadow's own original from 1813. The sculpture shows a young woman who is sitting on a stone block in order to tie the sandal on her right foot. She is simply clad with a cloth that is fixed around her waist, so that her child-like, somewhat thin upper body is exposed.

A curious contrast to her youthful body is her rather elegant stance, as well as her pensive mien; certainly not a depiction of a vulnerable, carefree child. The girl seems to already be sensing the approach of adulthood, reflected in her somewhat melancholy expression. This duality may just be the work's attraction that accounts for its considerable fame, which, in turn, lead Schadow to make no less than seven replicas.

Rudolph (Ridolfo) Schadow (1786 ‐ 1822)

Leben und Werk

Rudolph Schadow wurde zunächst von seinem Vater, dem Bildhauer Gottfried Schadow, ausgebildet und ging 1811 gemeinsam mit seinem jüngeren Bruder Wilhelm nach Rom. Dort schlossen sich beide dem Kreis der Nazarener an und traten zum Katholizismus über. Während Wilhelm 1819 nach Deutschland zurückkehrte, blieb Rudolph bis zu seinem frühen Tod in Rom und übernahm dort die Bildhauerwerkstatt Christian Daniel Rauchs. Beeinflusst von der klassizistischen Figurenbehandlung Thorvaldsens entwickelte Rudolph Schadow einen eher romantisch geprägten Zugang zur Skulptur. Er orientierte sich zwar an antiken Vorbildern, veränderte aber den herben Charakter der Skulpturen Thorvaldsens in Richtung eines stimmungshaften, sentimentalischen Grundtons.